kanak-kanak riang

warning, ini entry panjang yang bosan. kalo baca, aku konpem ada yang tersenggok-senggok nanti.

petang kemaren aku ada sembang dengan rumet pasal kecik-kecik dulu. waktu sekolah. pasal duit belanja. peraturan kat rumah. blablabla. banyak lagi. memang kelaka la kot kalo ingat al-kisah dolu-dolu.

waktu darjah satu dulu pada tahun 1996 di Sek Keb Gong Tok Nasek, Kuala Terengganu, aku pegi sekolah, ibu bagi RM0.70 je. 70 sen je tau. bapak sikit. tapi time tu aku tak rasa pulak tujuh kupang tu sikit sebab siap bawak bekal nasi pegi sekolah hari-hari. memang cukup makan minum. tahun berikutnya, duit belanja naik sebanyak sekupang, jadikla RM0.80 dan begitulah tahun-tahun berikutnya, nilai matawang akan naik. bila nak dibandingkan dengan sekarang, memang berbeza la sangat kan? sekarang ni rasa macam duit belanja banyak gila. tiap-tiap minggu abah bank-in.

dulu jugak, peraturan kat rumah sangat yang amat lah ketat. aku pon pelik asal family kitorang ni banyak sangat rules and regulations. contoh yang aku boleh bagi, curfew. kitorang adik-beradik berenam ni hanya dibenarkan keluar rumah pukol 6 petang, dan harus ada kat rumah before 7. plus, kena main kat depan rumah je, tak boleh jauh-jauh. huuu gila tak? memang gila la aku rasa abah dengan ibu buat peraturan macam tu. nak cakap anak dato datin menteri tan sri, memang la bukan kot kot abah takot kitorang kena culik pastu kena bakar ke apa kan. heee :) dah overwriting la pulak. sorry! tapi tu lah, memang betol.

then, aku teringat yang waktu tu abah dengan ibu, dua-dua garang. takot yang amat. macam pemerintahan kuku besi dah aku rasa. nak-nak kalo masuk bab pegi sekolah. aku ingat kitorang dulu, kalo demam tahap asbestos pon, memang kena pegi sekolah jugak. sampai cikgu hantar balik rumah. lepas je cikgu keluar pintu, memang terok kena tahan telinga sampai naik nanah tau dak. grrr!

lagi satu yang aku paling takleh bla, pasal hujan. nak caye ke tak nak ikot suka lah, tapi aku memang tak pernah mandi hujan selama hidop dua belas tahun. orang lain mandi hujan, kitorang pandang je lah dengan penuh kesayuan dari dalam rumah. T_T serius aku nak marah time tuh.

pasal rumah pulak, kitorang mengamalkan dasar rumah tertutup. pintu besar tak pernah terbuka. maksudnya, kawan-kawan memang tak datang rumah la kan. aku tengok orang lain, ikot suka hati je sapa-sapa nak masuk dalam, memang buat macam rumah sendiri je la kan pendek katanya. haish.

lagi satu sampai sekarang yang aku masih lagi tak boleh nak buat dan memang tak boleh nak bantah. pasal keluar malam atau pon balek malam. payah sangat tau. kalo kawan-kawan ajak keluar, satu hal nak keluar tu nak kena cakap dengan abah, puas kena interrogate dulu, baru lepas. tu pon nak kena diorang datang ambek, balek berhantar semata-mata nak suruh abah tengok dulu diorang yang mana satu. kalo belom balek lebih dari pukol 6.30pm, memang alamatnya sila buat-buat tertido dalam kereta ataupon berani mati, angkat je la phone tu. dan percayalah, abah akan telipon setiap selang 5minit selagi tak sampai rumah. huuuu kesian kitorang tau tak.

even abang aku yang tiga orang dah besar tahap layak kawen dah tu, tapi belom kawen pon, tak keluar malam tau kalo balek rumah. tatau la kalo kat rumah sewa diorang keluar ke tak balek ke apa, tapi jangan buat perangai kalo balek rumah abah. memang nak mati. aku nak jugak keluar balek malam sekali dua kala, bukan nak selalu. tapi abah memang tak boleh. aku bukan pegi buat apa, jalan-jalan je. abah pon tau aku boleh jaga diri sendiri dengan baiknya. kalo tak, memang abah tak lepas aku pegi uitm dulu, shah alam pulak tuh. dah la aku ni seumor hidop time sekolah dulu tak pernah dudok jauh, kecuali dok asrama dari form 3 sampai form 5, tu pon tiap-tiap weekend datang melawat. see? kalo abah tak yakin, memang aku takkan lepas punya gi belaja jauh-jauh. tapi Alhamdulillah, aku tak pernah pon face culture shock, tak pernah langsung.

sekarang, lepas dah pindah rumah balek dudok kampong dengan tok, suma peraturan jadi longgar sikit. contohnya, curfew keluar petang dah up sikit duration dia. duit belanja lagi la kan, sekarang suma dah mahal, kena la lebih sampai melebih-lebih tahap tak gheti bersyukor dah aku ni. rumah masih lagi tertutup, tapi kami memang menerima tetamu dengan hati terbuka. kawan-kawan baru boleh datang rumah, main-main dengan aku. abah dengan ibu punya temperature pon dah turun di tahap yang memuaskan, kecuali untuk keluar dan balek malam, memang no compromise.

dan lagi satu, pasal kapel. memang prohibited, forbidden, not allowed and blablabla. basically memang tak boleh, sampai sekarang. abah memang pantang benor kalo tau ada sapa-sapa dalam rumah yang berchenta ke apa ke. sebab tu lah, dari kecik sampai sekarang, kitorang adik beradik tak pernah buat masalah berkaitan dengan masalah ni. kalo betol suka sangat pon, baik kau diam je. diam in terms of jangan cakap apa-apa kat abah dan diam jangan bagitau orang yang aku suka tu tau aku suka dia.

huuu ngeri betol teringat zaman kecik-kecik dulu. takot betol kat abah. dah besar ni baru la okayy, nak manja mintak itu ini. adik aku pulak, bila dah besar ni dia bukan main. duit belanja waktu sekolah dulu dah up sampai 5 hengget satu hari. gila apa kauu! pastu kalo demam sikit tak nak pegi sekolah. huh patotla kau tak pandai kan. miahahahaha :) padan muka tak belaja betol-betol.

aku rasa la kan, tak ramai orang ada parents macam abah dengan ibu ni. garang membunuh. kalo ada, Alhamdulillah. haha aku rasa bersyukor dan gembira la kan sebab akhirnya aku tau yang bukan aku sorang je yang rasa macam ni. tapi aku tau apa yang abah dan ibu buat tu adalah untuk kebaikan kami adik-beradik. takkan nak biar anak keluar macam anak terbiar kan. nak beranak punya payah, pastu tak nak jaga betol-betol. Tuhan marah orang yang buat camtu kat anak-anak diorang.

aku berdoa semoga aku dan adik-beradik menjadi orang yang berguna bila dah besar nanti. tak nak jadi yang bukan-bukan. kalo tak, sia-sia je abah bagi didikan agama, hantar gi sekolah segala bagai kan. sia-sia jugak zaman kanak-kanak riang yang tak bebas langsung tu. huhu! semoga kita semua menjadi orang yang berjaya dunia dan akhirat.

seperti biasa, interprem satu gambar. di Langkawi semester lepas. gamba diambil oleh kak ummu.

p/s : aku dah remove sorang blogger yang sangat rebellious dari blog list. menyampah pulak aku dengan dia tu, cakap macam bagus je, macam dia tau segala benda. aku tau dia blogger notorious femes, takkan masuk punya blog yang tak kencang malah hingusan macam aku ni kan, so dia takkan tau aku kutuk dia. heee :)

it's me, little ain~

3 peeps' gossiping:

Syahmi said...

amboi, gambar akak tu x mcm diva la pulak kan? hahaha ;D

Aleen Aiden said...

siyes panjang giler.ha3.samela,dulu mak bg dwet g skola 5posen je.patu bawak bekal makan ramai2 buat bulatan besar mase rehat.syok!!!hee

little ain said...

syahmie
hahaha :) akak memang teringin nak jadi diva pon dulu, tapi abah tak lepas. ngeeee~ tu kira practice je la kan.

aleen
hihi :) panjang yang amat kan. ngantok tak? kalo ngantok, nanti org pos gulagula hacks epal cengkih ea, upah. huhu sen-sen je kite punye duit belanja dulu kan. kesian betol.